2. En film

2010-12-26 | 18:16:08 | Personligt



Jag kunde inte bestämma mig för vilken film jag skulle välja till listan, det stod mellan Gröna Milen och Nyckel till Frihet. Men tillslut blev det Nyckel till frihet, inte för att jag gillar den bättre utanför att jag bara tillslut var tvungen att välja och det spelar ju faktiskt inte så stor roll.

Denna filmen är en utav mina favoritfilmer någonsin, och självklart är det geniet Stephen King som ligger bakom boken som filmen baseras på som heter Rita Hayworth and the Shawshank Redemption.

Andy Dufresne (Tim Robbins) är en tystlåten ambitiös man långt kommen i en lysande karriär. Dessvärre är hans förhållande med frun långt i från lyckligt – hon vill skilja sig samt har inlett ett förhållande med en annan. När frun och hennes älskare brutalt skjuts ihjäl åtalas Andy och fälls för morden. Straffet blir två livstider på fängelset Shawshank, ett av de värsta fängelserna i USA. I fängelset möts han av den hårda säkerhetsvakten Kapten Hadley (Clancy Brown) som styr fängelset med järnhand och som i egenskap av sin position misshandlar det mesta som kommer i hans väg. Efter en månad träffar han fången Ellis Boyd "Red" Redding (Morgan Freeman) och de båda blir vänner.

Filmen har allt och det är just den här typen av film jag älskar mest utav allt, man lär sig något utav dem. Stephen Kings "filmer" brukar alltid ha någonting att lära ut, nästan iallafall. Precis som med Gröna Milen så är den här filmen helt magisk och helt fantastisk. Det är så svårt att förklara sånahär filmer för det är mycket känslan när man ser filmen som gör det. Man får gåshud och jag kan knappt uttrycka i ord vad som gör den så fantastisk. Filmer som denna görs knappt längre, jag tycker att 90-talet gjorde de bästa filmerna som var sådär fantastiska som man verkligen grät & fick rysningar till. Bl.a. Gröna Milen, Forrest Gump, Broarna över Madison County, Titanic och så då Nyckel till frihet.



Kommentarer
Elvira säger:

Såg den filmen för första gången i somras. Den blev helt klart en snabb favorit.

2010-12-26 | 21:30:00
Bloggadress: http://anonvampiresdiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback